
JAK ROZPOCZĄĆ DOSKONALENIE?
Określ jasno
cel działań
Zgodnie z definicją audyt jest niezależną oceną stanu organizacji, systemu, procesu lub produktu. Podczas audytu sprawdza się zgodność podmiotu z określonymi normami, wzorcami, standardami czy wytycznymi. Tutaj rodzi się pytanie – jak audytować efektywność organizacji?
Nie istnieją niestety żadne złote wytyczne, które gwarantowałyby sukces w prowadzeniu biznesu. Dlatego przed przystąpieniem do audytu naszym pierwszym krokiem jest zrozumienie potrzeb naszego Partnera. Podczas audytu zupełnie inaczej przebiega ocena organizacji, która chce zwiększyć swoją wydajność, a zupełnie inaczej w tej, która w związku z sytuacją zmuszona jest szukać oszczędności. Jeszcze inaczej będzie to wyglądać, jeżeli musimy się skupić na zwiększeniu poziomu satysfakcji klientów. W związku z tym pierwszym krokiem przed przystąpieniem do oceny jest jasne sprecyzowanie celu. Zupełnie inaczej wygląda sprawa w organizacji, która chce wejść na ścieżkę ciągłego doskonalenia i szuka wsparcia w zidentyfikowaniu obszarów do usprawnienia.

Analiza
stanu obecnego
Niezależnie czy nasi Partnerzy mają określony cel, czy chcą go dopiero zdefiniować, pierwszym etapem jest analiza stanu obecnego, która właściwie ocenia punktu wyjścia. Jest to pierwszy z etapów, w realizacji którego możemy pomóc naszym Klientom.
Podczas analizy stanu obecnego wykorzystujemy szereg analiz, w których staramy się odpowiedzieć na pytanie: gdzie jesteśmy? Na których etapach w naszych procesach występują nieefektywności? Jakie widzimy straty w działalności? Jak zmienić naszą organizację w duchu Kaizen?
Audyt
Korzyści z audytu i dalsze kroki
Rzetelnie przeprowadzony audyt pozwala zrozumieć sytuację, w której znajduje się organizacja. Jeśli nie jest to jasno określone, pozwala zdefiniować potencjał do rozwoju i kierunek przyszłych działań doskonalących. Poprzez efektywne wykorzystanie różnych narzędzi identyfikuje obszary do poprawy. Wykorzystując swoje doświadczenie jesteśmy w stanie zaproponować klientowi plan działań. Jeżeli klient nie jest przekonany, że jest w stanie nasze rekomendacje wdrożyć skutecznie możemy go również w ramach projektu wesprzeć, czy to jako doradcy, członkowie lub liderzy zespołów.
